Vespa...Skoter... osv
Vespa har med årens lopp kommit att bli någon sorts samlingsnamn på alla former av skotrar. Just vespa är en skoter tillverkad av av det italienska företaget Piaggio. Det finns en mängd historier om varför och hur vesporna började tillverkas och varför de kom att se ut som de gör. En del historier går ut på att det hela startade med ett överskott på flygplanshjul vid andra värdskrigets slut runt 1945-46 . Oavsett vad som är sant eller ej så blev vespan en stor framgång när Italienarna och Europa sakta började motorisera sig efter krigets slut. Längtan ut i värden och möjligheten att ha ett eget fordon gav nog extra bränsle åt denna realiserbara dröm. Vespan eller skotern kom att nå sin topp under 50- och 60-talen.
Så vad är det som gör skotern till ett så läckert fordon? Ja, inte är det kurvorna. Jag menar hur skotern beter sig i kurvorna inte skoterns mjuka former i sig de är ju en läcker del av designen. Små hjul och kort hjulbas är inte de bästa förutsättningarna för en mjuk och trygg gång. Utseendet är ju som sagt en smaksak. Men kanske är det just den korta och kompakta designen med motorn på ena sidan av bakdäcket med en extra backlåda på den andra, som gör den så udda och unik.
Om man nu vill se om hur vespor faktiskt har använts i ökentävlingen Paris - Dakar så kolla in min länk... http://www.motorsportretro.com/ en länk som min bror Bo i Falun delat med sig av.