Avgaskrök o meditation

Att två timmars slipande på en avgaskrök skulle vara en sån meditativ syssla hade jag nog aldrig räknat med. Men faktum var att det var något av det mest avkopplande på länge. Prova själv får du se...
NV 30 & 35 projekt del 2
Projet nv 35 är också ett försökt till lite struktur i mitt ev. projet att få en rullande NV 35:a av de delar jag fick lov att köpa i jakten på en baklyckta till min NV 30:a. En sliten originalbaklyckta kostade cirka 600:- på marknaden i Tullinge 2007 så i min snålhet köpte jag en liknande baklyckta för en dryg hundring. Så en dag hittade jag en NV i delar i diverse lådor hos en kille i Huddinge. Efter lite snack fick jag köpa alla dela med en baklyckta för allt jag hade i fickorna. Så för 1140:- blev jag ägare till en relativt komplett NV 35 av 1953 års modell. Visserligen utan motor men med en fungerade baklyckta. Efter lite koll på delarna visade det sig att den faktiskt var så komplett att det vore synd att bara ta tillvara baklycktan, Ja, så väcktes tanken på att faktiskt plocka ihop även en nv 35:a.
Några veckor senare fick jag tag på en NV 35 motor. Till nv 35:an ska det vara en DKW 250cc motor. Och det var alltså en sådan jag hittade hos en gammal trevlig man i Södertälje. NV 30 hade den nya DKW-motorn på 200 cc som var en utveckling av 125:an. Med sina 8.5 hk kunde man komma upp i 90 km/tim. Teleskopgaffeln hade utvecklats ytterligare och hade 120 mm rörelse och den patentsökta bakhjulsfjädringen höll nästan konstant kedjespänning trots extra lång rörelse, 90 resp.120 mm. I kombination med de två fjädrande sadlarna erhölls en komfortabel körning. Tjänstevikt 125 kg. (Pris 1952, 2.480 kr) 1952-1953 NV 35 (Sixdaysmodellen) var en vidareutveckling av NV 30 där den största skillnaden var att DKW-motorn nu var på 250 cc och bromsade 11.5 hk, vilket ökade toppfarten till 100 km/tim och att bromstrummorna fram och bak nu var 186 mm. Utseendet förbättrades genom att bensintanken fick kromade sidor. Modellnamnet kom efter stora framgångar i Internationella Motor-6-dagars i Österrike 1952. 1952-1953 NV 35 (Sixdaysmodellen) var en vidareutveckling av NV 30 där den största skillnaden var att DKW-motorn nu var på 250 cc och bromsade 11.5 hk, vilket ökade toppfarten till 100 km/tim och att bromstrummorna fram och bak nu var 186 mm. Utseendet förbättrades genom att bensintanken fick kromade sidor. Modellnamnet kom efter stora framgångar i Internationella Motor-6-dagars i Österrike 1952. NV35

Eggeby gård en tisdagskväll i maj
En och annan H-D av årsmodell äldre brukar nästan alltid kunna ses på sommarens tisdagskvällar på Eggeby gård på Järvafältet vid Tensta.

Boktips "Lãttviktaren" av Gunnar Floden
En skön bok för den vetgirige nostalgidrömmaren. En bok med bensindoft.
Testar nya mobilen...
Ja, då var det dags att testa nya mobilen.
Grållekalendern...
En gråkall fredag med is och blåst kan bli en alldeles finfin dag bara man, som jag, kommer in på rummet efter en ganska lyckad dragning för alla chefer på jobbet. Att då också finna att någon lämnat in en helt underbar liten kalender på rummet full av grålletraktorer känns riktigt fint. Fergusontraktorn eller grållen som den rätt och slätt kom att kallas i folkmun var verkligen en underbar maskin som fick det svensk jordbruket att ta steget från hästkraft till hästkrafter...
kalendern kan ochbeställas via http://www.grallekalendern.se/bestall.html där det även går att beställa den lilla fickkaledern...för den hugade
Riskettan...
Har nu deltagit i mitt livs mest värdelösa och bortkastade kurs. Riskettan som körskolorna lyckat lobba in hos Riksdagen. Trots en duktig och välmenade kursledare som gjorde sitt bästa för att ge dessa timmar ett meningsfullt innehåll känndes det nästan pinsamt att alla som vill ta ett MC-körkort måste betala föra att någon tala om för dom att du inte ska köra full...

Mc-kort...
Ja så har jag då tagit steget och bokat riskettan. Den första lilla informationskomplettering till körkortet som körskolorna lyckats "lobba igenom" i Riksdagen. Att det ska behövas en information om att du inte ska köra berusad eller påverkat verkar i mitt tycke som en något onöndig information. Inte för att det är oviktigt utan för att det bör vara givet för alla som tänt sig ut i trafiken...

Och detta oavsett om det gäller en ny cykel med 102hk eller min gamla NV på 8 dryga hk...
Vårkänslor...
Så är det här. Sakta kom den smygande men nu är det verkligen i antågande. Våren med de första motorcyklarna och de nytvättade bilarna med lyster i lacken. Suget efter en tur med min gamla NV 30:a gör sig allt mer gällande. Börjar bli dax att ta körkort..., börjar bli dax för en sväng till Falun för DAK:s årliga vårmarknad, börjar bli dax att boka körlektioner, börjar bli dax att kolla in blocket...

Mer i rött...

Och ännu lite mer i den röda skalan.... Allt för att njutas av.

En Chevrolet 55:a 2d HT som tål att njutas av.
Ford 31:a tror jag i Lund
Helt plötsligt så står den där. En risig, halvstrippad och... helt underbar A-Ford, troligen en 31:a. Sätet och inredningen var helt klart original. En svag doft av olja och bensin som man aldrig brukar känna på en stormarknadsparkering. Men visst, här blandades dessa svag dofter med en oklar damm och tjärblandning.
Vet inte riktigt från vilket håll den är läckras men visst duger det att tittas på...

Även bakifrån är den rena och enkla stilen en ren njutning att beskåda...

mer från Västerås 3
En finfin Chevrolet Touring från 1928 med 35 hästars motor fans också att beskåda i Västerås i helgen.

Mer från västerås...2


Zundapp av två olika årgångar. de har båda viss charm men visst är den gamla rätt läcker med sina trampor i stället för fotpinnar och dubbla fjädrar bak. hur ofta ser man en sån lösning på problemet med för klena fjädrar och dämpare...
Sett på Classic motors höstmarknad i Västerås 2011:1
På Classic motors höstmarknad i Västerås gick det att förutom att leta i all stånd och dignade lådor av blandat skrot och fynd även att beskåda diverse trevliga fordon.

Denna Typhoon av årsmodell 1950 och med en Campus 210cc motor var en av sevärdheterna.
Cykel såldes bland annat genom uppbackning av en tidningsartikel om att motorcykeln klarat sträckan Kungsholmen - Uppsala på 58 minuter. En tid som med tanke på att det på den tiden inte var motorväg från Stocholm till Uppsala.
Pappa och min bror...1952
Fick en otroligt skön bild från min bror Bosse. Min gamle far och bror strålar av lycka på vad jag tror är en gammal Husqvarna 98cc. pappa med äppelknyckarbrallor, kepps, mesryggsäck och en pipa i högsta hugg. brorsan med toppluva, storsmile och fötterna tryggt nerstoppade i sadelväskorna. bilden är troligen från Rosersberg runt 1952.

NV 30 & 35 projekt
NV 30 & 35 projekt
PROJET NV 30, 191 cc av 1952 års modell. projekt NV 35, 250 cc av 1953 års modell. Projet nv 30 är ett fösök att få lite ordning på mitt projet om att fixa/ ordna /renovera min nv 30 motorcykel. Det är allså en Nyman, NV 30 av 1952 års modell. Det är i grunden en DKW med en 191cc motor som Nymans fabriker i Uppsala ändrade lite och byggde som en egen motorcykel
