NV 30 & 35 projekt del 2
Projet nv 35 är också ett försökt till lite struktur i mitt ev. projet att få en rullande NV 35:a av de delar jag fick lov att köpa i jakten på en baklyckta till min NV 30:a. En sliten originalbaklyckta kostade cirka 600:- på marknaden i Tullinge 2007 så i min snålhet köpte jag en liknande baklyckta för en dryg hundring. Så en dag hittade jag en NV i delar i diverse lådor hos en kille i Huddinge. Efter lite snack fick jag köpa alla dela med en baklyckta för allt jag hade i fickorna. Så för 1140:- blev jag ägare till en relativt komplett NV 35 av 1953 års modell. Visserligen utan motor men med en fungerade baklyckta. Efter lite koll på delarna visade det sig att den faktiskt var så komplett att det vore synd att bara ta tillvara baklycktan, Ja, så väcktes tanken på att faktiskt plocka ihop även en nv 35:a.
Några veckor senare fick jag tag på en NV 35 motor. Till nv 35:an ska det vara en DKW 250cc motor. Och det var alltså en sådan jag hittade hos en gammal trevlig man i Södertälje. NV 30 hade den nya DKW-motorn på 200 cc som var en utveckling av 125:an. Med sina 8.5 hk kunde man komma upp i 90 km/tim. Teleskopgaffeln hade utvecklats ytterligare och hade 120 mm rörelse och den patentsökta bakhjulsfjädringen höll nästan konstant kedjespänning trots extra lång rörelse, 90 resp.120 mm. I kombination med de två fjädrande sadlarna erhölls en komfortabel körning. Tjänstevikt 125 kg. (Pris 1952, 2.480 kr) 1952-1953 NV 35 (Sixdaysmodellen) var en vidareutveckling av NV 30 där den största skillnaden var att DKW-motorn nu var på 250 cc och bromsade 11.5 hk, vilket ökade toppfarten till 100 km/tim och att bromstrummorna fram och bak nu var 186 mm. Utseendet förbättrades genom att bensintanken fick kromade sidor. Modellnamnet kom efter stora framgångar i Internationella Motor-6-dagars i Österrike 1952. 1952-1953 NV 35 (Sixdaysmodellen) var en vidareutveckling av NV 30 där den största skillnaden var att DKW-motorn nu var på 250 cc och bromsade 11.5 hk, vilket ökade toppfarten till 100 km/tim och att bromstrummorna fram och bak nu var 186 mm. Utseendet förbättrades genom att bensintanken fick kromade sidor. Modellnamnet kom efter stora framgångar i Internationella Motor-6-dagars i Österrike 1952. NV35
Några veckor senare fick jag tag på en NV 35 motor. Till nv 35:an ska det vara en DKW 250cc motor. Och det var alltså en sådan jag hittade hos en gammal trevlig man i Södertälje. NV 30 hade den nya DKW-motorn på 200 cc som var en utveckling av 125:an. Med sina 8.5 hk kunde man komma upp i 90 km/tim. Teleskopgaffeln hade utvecklats ytterligare och hade 120 mm rörelse och den patentsökta bakhjulsfjädringen höll nästan konstant kedjespänning trots extra lång rörelse, 90 resp.120 mm. I kombination med de två fjädrande sadlarna erhölls en komfortabel körning. Tjänstevikt 125 kg. (Pris 1952, 2.480 kr) 1952-1953 NV 35 (Sixdaysmodellen) var en vidareutveckling av NV 30 där den största skillnaden var att DKW-motorn nu var på 250 cc och bromsade 11.5 hk, vilket ökade toppfarten till 100 km/tim och att bromstrummorna fram och bak nu var 186 mm. Utseendet förbättrades genom att bensintanken fick kromade sidor. Modellnamnet kom efter stora framgångar i Internationella Motor-6-dagars i Österrike 1952. 1952-1953 NV 35 (Sixdaysmodellen) var en vidareutveckling av NV 30 där den största skillnaden var att DKW-motorn nu var på 250 cc och bromsade 11.5 hk, vilket ökade toppfarten till 100 km/tim och att bromstrummorna fram och bak nu var 186 mm. Utseendet förbättrades genom att bensintanken fick kromade sidor. Modellnamnet kom efter stora framgångar i Internationella Motor-6-dagars i Österrike 1952. NV35
